Unes XIPs amb Jordi Foz

jordi fozfotocarnetAquest és el primer d’una sèrie de posts que agrupem sota el nom “Unes XIPs amb…” en què recollirem les opinions de persones rellevants de les nostres institucions que ens expliquen quins canvis creuen que són necessaris per modernitzar l’Administració.

Avui és el torn d’en Jordi Foz, cap de la sectorial administracions públiques d’ERC, president d’Òmnium Gràcia i gestor públic en temes d’urbanisme.

Des d’una mirada molt republicana, en Jordi Foz creu que és important que el poder estigui ben distribuït i que la societat la formin ciutadans que participin i se’n sentin responsables, que siguin actius i virtuosos. Cal recuperar la virtut en la política, la virtut republicana.

La clau de volta d’una administració pública forta és l’empleat públic que ha de tenir la capacitat -i assumir la responsabilitat- d’incidir amb la seva feina diària per tal de millorar la societat.

Pel que fa al debat de si cal una transformació radical de l’administració pública, en Jordi té clar que això requereix un lideratge polític centralitzat molt fort i molt perseverant en el temps, perquè malauradament les resistències a vegades són molt fortes i no podem arribar a portar a terme el canvi que volem.

És per aquest motiu que confia més en una altra visió, potser menys radical d’entrada, que es basa a aprofitar aspectes importants i clau dins l’Administració per fer-los servir de palanques de canvi, de manera que es converteixin en motors per si sols i serveixin per provocar transformacions més importants al llarg del temps.

Un d’aquests aspectes o temes clau seria, en primer lloc, la transparència. Ara que la transparència s’ha regulat per una llei considerada avançada, tenim l’oportunitat des de l’Administració per aprofundir en la transparència entre les unitats, entre els departaments i a la vegada entre les diferents administracions públiques, ja que dissortadament les estratègies internes actuals es recolzen en moltes ocasions en un poder basat en l’opacitat. Hem d’aprofitar la llei, d’una banda, per canviar aquestes dinàmiques internes que serviran per desterrar determinades irregularitats i pràctiques de frau, i de l’altra, per acostumar-nos internament a treballar en xarxa de manera transparent i compartint aquesta informació en obert. Hem de posar llum a la foscor, no permetre racons amagats on s’amagui el frau o l’exercici del poder arbitrari.

Un segon aspecte cabdal és que els treballadors de l’administració pública estiguin capacitats per prendre decisions i responsabilitzar-se’n. L’administració és molt burocràtica i molt centralitzada, i ens costa prendre decisions si els caps no les han autoritzat. Per aquest motiu cal, d’una banda, dotar de competències (de tota mena, també les pressupostàries i de personal) tota l’estructura i no centralitzar innecessàriament el poder. Cal poder prendre decisions sense por.

D’altra banda, ha d’estar molt ben delimitada quina feina fa cadascú, i distingir molt bé els actors que intervenen en els processos: els polítics, els directius públics i els treballadors públics. És imprescindible que els directius tinguin experiència i estiguin acreditats per les seves funcions, per tant no han de ser per quota de partit.

El tercer aspecte primordial per aprofundir en la democràcia des de la visió republicana és el del de la col·laboració i la participació ciutadana. S’ha avançat molt en temes de participació, però cal incidir-hi encara més. Hem de comptar amb la ciutadania des de l’inici, en la definició de les polítiques públiques, i no només limitar-nos a demanar als ciutadans que proposin quan els presentem propostes ja elaborades.

No val a presentar-los idees preconcebudes i demanar-los que triïn la que els sembli millor, sinó que és amb la ciutadania amb qui ens hem de plantejar les preguntes sobre què hem de fer i com ho hem de fer, perquè si aprofitem les seves idees i el potencial de les TIC podrem fer moltes més coses, molt millor i més ràpid.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *