Som ara una generació més culta?

6952540205_246830dfa9_zTothom recordarà aquell gag de l’APM on pregunten a una jove model com es deien els Reis catòlics i ella contesta: “Carles?”. Quan l’entrevistadora li indica que es deien Isabel i Ferran, es dirigeix a la càmera per demanar disculpes: “Hola Ferran, em sap greu, els nervis…”. Sovint desfilen pels canals de TV personatges mediàtics que no són precisament un model de saviesa. Tot plegat ens fa pensar en el nivell cultural del jovent actual i reflexionar sobre si és el mateix, inferior o molt inferior respecte del de les generacions anteriors.

Diversos experts es mostren contraris als que afirmen que el nivell cultural dels joves d’ara és pitjor que el dels joves d’abans perquè sovint, els que així s’expressen, provenen  de famílies amb un nivell cultural elevat i es comparen, ells i els seus amics llegits, amb els joves d’ara en general, en comptes de fer la comparació amb el conjunt de la joventut de la seva època. El fet cert és que probablement estem davant del jovent més ben format de la història, i una bona prova d’això són els bons resultats que els joves investigadors que treballen a Catalunya obtenen a Europa. A més, caldria afegir  l'”efecte Flynn“, segons el qual el quocient intel·lectual augmenta generació rere generació gairebé arreu del món.

D’altra banda, però, el darrer informe PISA elaborat per l’OCDE demostra que Catalunya, tot i que millora en comprensió, s’estanca en matemàtiques i punxa en ciències. Tant a Catalunya com a Espanya els resultats dels estudiants s’han estancat respecte a l’últim estudi: els coneixements no milloren i queden per sota de la mitjana europea.

Per tant, són els nostres joves més o menys cultes que mai? La resposta aquesta qüestió és molt complexa. Com ja van assenyalar Baudelot i Establet a França fa gairebé 25 anys, és difícil saber del cert el nivell educatiu, no solament perquè no hi ha mesures amb què comparar, sinó perquè el que s’exigeix als nens en cada etapa educativa varia substancialment. Potser algun nen es pot pensar que el raïm és un tubercle, com la patata, que es cull de terra, però gràcies al mòbil i la tauleta serà capaç de navegar en un mar d’informació, ser més sociable i pensar lateralment en lloc de fer-ho de manera lineal, esdevenint més adaptable i creatiu que els nens d’altres generacions. Fins i tot un estudi de la Universitat de Florida State destacava que els estudiants d’ara ja no llegeixen necessàriament una pàgina de dalt a baix ni d’esquerra a dreta, sinó que escanegen i salten les pàgines, buscant paraules clau.

Un fet clarament objectivable és que ara no s’aprenen tants continguts com abans, quan el model educatiu era fonamentalment memorístic. Però en contraposició tenim tot un món a Internet i les xarxes socials que estan modificant les competències de l’alumnat i la manera d’aprendre. En conseqüència, creieu que cada cop les generacions són més cultes? Ajuden les noves tecnologies als nostres alumnes a interpretar el món per aconseguir construir un model social més ric?

Imatge: Fotografia de la galeria de Flickr de Wayan Vota (CC by 2.0).

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *