GovJam 2013 Design Thinking és possible en els serveis públics

La innovació en els serveis públics té molt a veure amb el disseny. Aquesta és la idea sobre la qual ha girat la primera edició de la GovJam 2013 que ha tingut lloc els dies 4, 5 i 6 de juny a l’Escola d’Administració Pública de Catalunya a Barcelona.

La Gov Jam és esdeveniment d’abast mundial on conflueixen sinergies diferents per contribuir a la modernització de l’Administració, tot replantejant-ne les polítiques i els serveis. Per això, la Xarxa d’Innovació Pública (XIP) hi ha volgut ser present i ajudar a generar el coneixement col·lectiu necessari.

A la trobada es van constituir vuit equips d’entre els més de 40 participants. L’objectiu era convertir en prototip una idea de servei públic sobre el tema comú arreu de les ciutats participants: Hic sunt dracones.

Així, amb el suport i el coneixement dels mentors, es va anar donant forma a potencials serveis públics, amb la clara i metafòrica intenció de millorar o superar els límits que els mapes de l’Edat Mitjana situaven on acabava la Terra i començava el món, desconegut i temut, dels dracs.

Estratègies de participació en el context educatiu, fòrmules per donar valor al coneixement de les persones, eines TIC focalitzades en la resolució de conflictes en l’entorn familiar, avaluació ciutadana de la realitat diària dels serveis públics o un espai físic de relació entre Administració Pública i ciutadania on aquesta hi actua com a corresponsable són alguns dels prototips que s’han materialitzat i que ara recull el web del GovJam 2013 en llicència Creative Commons per convertir-los en realitat.

Algunes valoracions a peu de Gov Jam de membres de la XIP participants:

  • Persones que no es coneixien de res han estat capaces en 48 hores d’articular projectes increïbles sobre la base d’una frase en llatí! Explicat així, sembla impossible, però és el que ha passat. Això vol dir que les persones, quan tenen ganes de treballar i de pensar coses noves, s’uneixen i tenen molta força. Una molt bona injecció d’adrenalina!
  • S’han unit persones de l’Administració amb persones del carrer per formular millores per a l’Administració, i s’ha sortit al carrer a preguntar als ciutadans. Això ha estat molt ben rebut, els ciutadans han quedat sorpresos que es fes una cosa així i hem demostrat que podem treballar amb molt bons resultats tots junts.
  • Com a premi, una consultoria assessorarà els projectes escollits per orientar-los sobre la seva viabilitat econòmica i col·laborarà perquè es puguinfer realitat. Això pot obrir tot un món de possibilitats, encara més!

Resum de la temàtica dels 8 grups:

Grup 1. Adéu

Necessitat: canvi del paradigma cultural en referència a la mort (tabú).

Solució: començar des de l’educació, i integrar diversos departaments de l’Administració.

Grup 2. Circuit EDUcat

Necessitat: accés a l’administració. Com he d’accedir a l’Administració per proposar les meves idees. Participació.

Solució: un autobús que vagi a buscar les necessitats de la ciutadania i les transmeti (que no redirigeixi) a l’Administració. Espai de bidireccionalitat i interacció.

Grup 3. Històries del Ganxet

Necessitat: que no es perdi el coneixement de la gent gran.

Solució: jam entre escoles i casals, i casals d’avis i gent gran. Tot plegat  dinamitza el poble o barri més enllà dels propis actors per resignificar i donar sentit a allò vell i donar noves significacions actuals.

Grup 4. LinkedCAT

Problema: el talent marxa de Catalunya per la situació econòmica.

Solució: punt de connexió entre les empreses i universitats amb el talent que marxa a treballar fora. Per tal que surtin projectes i idees comunes i poder traccionar projectes comuns i que no marxi tot el seu coneixement.

Grup 5. Lost in Government

Problema: els funcionaris som vistos com a dragons obscurs… I no s’entén el nostre treball.

Solució: fer un programa de televisió que expliqui la feina q fan funcionaris en concret. Transparència.

Grup 6. One Stop Gov

Problema: gran distanciament entre administració i ciutadania.

Solució: espai físic tipus Apple Store. Espai open data. Figura del súper expert. Autoservei. Tallers. Espai col·laboratiu entre administració i ciutadania.

Grup 7. Pop Up Street Sport

Problema: incerteses dels nostres joves i redefinició de l’espai públic.

Solució: Els joves autoorganitzen l’espai públic i l’ocupen amb les seves activitats. P.e. Campionat de bàsquet. Són ells els qui l’organitzen.

Grup 8. RE-LOVE-ED

Problema: situació de ruptura d’una parella.

Solució: xarxa de suport a les persones separades com a servei de l’administració. Integració de diferents professionals. Web on es concreti el suport. La proposta és ajuntar les persones afectades amb entitats que ajuden.

1 comment on “GovJam 2013 Design Thinking és possible en els serveis públics”

  1. Arnau Respon

    que interessants totes aquestes propostes !! al final, canviar qualsevol cosa, sols és qüestió de voluntat !!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *