Cada dia que passa es publiquen notícies amb dades que informen que l’ús de les xarxes socials és més generalitzat, que hi ha més persones que les utilitzen. Però hi ha la impressió que l’ús que se’n fa és més per temes d’oci que per feina.
D’altra banda tots coneixem les dificultats que hi ha per introduir a la feina diària l’ús de les tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC). Tenim la sensació que no les aprofitem, que no en traiem tot el suc que ens poden donar.
Podríem dir que, malgrat tenir al nostre abast unes eines informàtiques molt potents i un fàcil accés a les xarxes socials, que poden estalviar molta feina, ens falta saber la millor manera d’utilitzar-les per poder complir aquella màxima que diu “fer més amb menys”.
Per saber com aprofitar aquestes eines que tenim a l’abast i ser més eficaços en la nostra feina de servei púbic, hi ha dues opcions:
- que la nostra organització ens expliqui, ensenyi i reguli com aplicar-les en els processos que treballem
- que nosaltres mateixos fem el que calgui per aprendre com podem utilitzar-les i fer-ho en la nostra vida laboral segons les nostres possibilitats
La primera opció és la més còmode i requereix menys implicació. Es tracta de fer el que ens diuen i així no tenir problemes. No hi tenim res a dir. És una opció que tothom té dret a prendre. I que segurament no distorsiona el dia a dia de l’organització.
La segona opció és més compromesa, vol més sacrifici, esforç i ganes de col·laborar amb l’organització. I això moltes vegades està mal vist. De vegades fins i tot pot entorpir la feina que fa l’organització, d’una manera sistemàtica, des de fa anys i com sempre s’ha fet. Encara que molts cops és un principi d’innovació que a mig o llarg termini pot introduir canvis i millora en el funcionament de l’organització i en la manera de fer.
El sacrifici i les ganes de col·laborar haurien de ser un motor de canvi a l’organització. L’organització hauria de saber veure i aprofitar tota aquesta energia.
Així doncs, tenim un repte: com podem fer que les ganes de col·laborar de les persones i la gestió de la direcció de l’organització empenyin en la mateixa direcció? És possible aquesta sinergia? Hi ha metodologia per desenvolupar sinergies?
Fotografia: Arbre centenari de la galeria de Flickr d’acfolca (CC BY-NC-ND 2.0).
7 comments on “Cal saber aprofitar el sacrifici i l’esforç de les persones”