La crisi econòmica mundial ens empaita per tot arreu. A casa nostra, estem vivint una època difícil. Veiem com els governs apliquen mesures restrictives i retallades pressupostàries. Tot plegat crea sentiments contradictoris a la ciutadania; d’una banda, perquè cal retallar despesa per contenir el dèficit, però també perquè aquestes mesures generen incertesa pel que fa al que la societat més necessita: creixement econòmic i generació d’ocupació.

En contrast amb aquesta situació, trobem iniciatives en algunes organitzacions que esdevenen una alenada d’aire fresc, perquè es plantegen amb sentit constructiu, imaginació, esforç i constància, i també perquè estan alineades amb l’essència del nou paradigma econòmic: coneixement, dades i relació en xarxa. En el cas de les administracions sorgeixen iniciatives que sobresurten per la seva qualitat i sobretot també per l’aplicació de fórmules de treball en grup, en comunitats, que acaben enriquint el servei o el producte que conceptualitzen, dissenyen, gestionen i presten.

Un dels darrers exemples el trobem a la Generalitat de Catalunya, en l’elaboració i implementació de la Guia d’usos i estil de les xarxes socials de la Generalitat de Catalunya.

Editada per primer cop al juny del 2010, la Guia va establir els principis amb els quals havia de treballar la Generalitat en aquest àmbit (col·laboració, transparència, interdependència, coneixement obert i integritat/servei públic), amb la intenció de disposar d’unes pautes comunes perquè els departaments, serveis i marques de la Generalitat hi puguin ser presents de manera coherent i homogènia. La Guia, editada en català, castellà i anglès, és un manual de referència internacional. Obra dinàmica i oberta, que va incorporant els criteris aportats per l’experiència de les persones que conformen la xarxa gencat, a partir d’un funcionament pioner en l’atenció tècnica i funcional mitjançant un model de comunitat de pràctica.

Què ha passat des d’aleshores? Doncs que ja se n’ha fet la cinquena edició. El passat 23 de febrer se’n va fer la presentació institucional al Palau de la Generalitat (veure vídeo de l’acte). És un instrument conegut, dins i fora de la Generalitat, pioner en molts aspectes, fins i tot en el món de l’empresa privada. S’hi han afegit aspectes tan importants com el dels drets d’autoria (propietat intel·lectual, drets d’imatge i protecció de dades, reutilització de la informació…) i el de les mètriques, l’avaluació de la presència d’una marca, departament o servei a les xarxes socials, no tan sols des del punt de vista quantitatiu, sinó també qualitatiu. I cada vegada més, amb vocació de servei públic.

És una iniciativa que ha anat creixent en temps de crisi. És tan sols una mostra, i segur que no és l’única en l’Administració de la Generalitat, en altres administracions o en altres sectors.

Des de la XIP, alguns dels seus membres hi han col·laborat activament, aplaudim la iniciativa, la fem servir, la difonem, considerem que és un molt bon exemple, i en volem més. Expliquem altres exemples? Ens hi animem?

Tagged with:
 

One Response to Iniciatives en temps de crisi

  1. Mireia Plana escrigué:

    Aquesta Guia ens ha ajudat a molts de nosaltres a impulsar dins les nostres organitzacions la introducció de les xarxes socials com a elements de contacte amb les persones destinatàries de la nostra feina. Cal que iniciatives com aquesta siguin conegudes per tota l’Administració perquè tots ens en podem beneficiar. I n’hi ha d’altres, que descobrim quan es fa una jornada, una trobada… Jo voldria destacar una iniciativa en la qual no hi estic implicada directament però que considero molt interessant: la comunitat Ruralcat. En trobareu més informació a http://www.ruralcat.net/web/guest/comunitat

    Segur que coneixeu més iniciatives! Exposeu-les!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Set your Twitter account name in your settings to use the TwitterBar Section.