Mètriques per impulsar accions

Amb l’arribada de les eines de xarxa social el món de les mètriques s’ha capgirat. Hem passat de fer informes més o menys vistosos sobre les dades que ens proporcionava el web a tot un ventall de dades que ens arriben per diferents canals. Ara cal monitorar tots els entorns en què es té presència a Internet: blocs, Twitter, Facebook, YouTube…

I per què s’ha de fer? Doncs perquè no n’hi ha prou a ser en aquests entorns. Hi som per un motiu o per una estratègia i hem de conèixer i analitzar el nostre impacte a la xarxa i mesurar el retorn de la inversió.

Les empreses comercials ho tenen molt clar i mesuren fil per randa el retorn de la inversió de les campanyes en els diferents entorns, i si són presents a les xarxes socials és perquè en treuen un rèdit, per descomptat. Però, què passa amb les administracions o amb els particulars? La idea és la mateixa, encara que no se n’esperi un retorn econòmic. Les administracions, com ho poden fer els particulars, usen aquestes eines de xarxa social per conversar amb el ciutadà i per oferir-li servei. Així, les mètriques ens ajuden a saber l’impacte dels nostres missatges i la utilitat dels nostres serveis.

L’analítica web està consolidada i hi ha nombroses aplicacions tant gratuïtes com de pagament per poder recopilar informació rellevant a partir de les dades, que ha de conduir a accions de millora del web i de satisfacció dels usuaris. En canvi, el monitoratge de les eines de xarxa social és recent i en constant evolució. Hi ha, però, eines com ara Klout www.klout.com que mesuren la influència a la xarxa social a partir de les interaccions a Twitter i Facebook, que pot esdevenir de referència per la qualitat de les dades i la seva presentació.

I és que no ens enganyem, la presentació hi fa molt. No podem anar al nostre cap amb una tirallonga de dades i gràfics sense context i esperar que actuï. El que cal és un treball rigorós amb les dades per part de l’analista per poder presentar-se davant del cap amb la resposta a l’estratègia i objectius plantejats i amb propostes de millora.

Per fer una anàlisi eficaç de les dades que ofereixen les diferents aplicacions, cal saber com funcionen les eines, cosa que no comporta un gran esforç, però també cal tenir el que s’anomena coneixement tribal de l’organització. Difícilment es poden aportar idees a partir de les dades si no es coneix en profunditat les diferents àrees de l’organització i els seus objectius estratègics.

Tractar en profunditat les diferents eines i com fer el seguiment de totes les fonts de tràfic seria molt llarg d’explicar, però si us interessa el tema, podríem anar fent posts de tant en tant per mirar entre tots d’aprendre a explotar de manera efectiva les dades que recopilem.

A més, si voleu aprofundir sobre aquesta matèria, hem preparat un resum, que ens podeu demanar per correu electrònic xarxaip@gmail.com, del llibre Analítica web 2.0. L’art d’analitzar resultats i la ciència de centrar-se en el client, d’Avinash Kaushik, un expert de referència mundial en analítica web, i també podeu visitar el seu bloc Occam’s Razor http://www.kaushik.net/avinash/.

 

Analítica web: disciplina professional encaminada a extreure conclusions, definir estratègies o establir regles de negoci sobre la base de les dades recollides en tots aquells entorns sobre els quals una empresa exerceix control.
Font: Wikipedia.

 

Imatge de l’apunt: Global Network, de la galeria de Flickr de WebWizzard.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *